Blog

comment Komentarz: 0

Jaki rower do jazdy po górach wybrać?

list In: Porady rowerowe favorite Hit: 3726

Rower do jazdy po górach, zdaniem wielu użytkowników jednośladów i doświadczonych kolarzy, jest jednym z najbardziej wszechstronnych konstrukcji, a jego użytkowanie wcale nie musi ograniczać się do przemierzania krętych ścieżek. Rowery MTB to zróżnicowana grupa produktów, a od ilości dostępnych na rynku podtypów niejednego amatora mogłaby rozboleć głowa. Dziś postaramy się usystematyzować informacje na ten temat i doradzić najlepsze rozwiązanie.

Rower do jazdy po górach – czym powinien się wyróżniać?

Jazda w trudnym terenie z elementami zjazdów oraz wspinaczki na strome wzniesienia nakłada na rower wiele wymagań. Jeśli zastanawiamy się, jaki rower do jazdy po górach powinniśmy kupić, należy wziąć pod uwagę dosyć specyficzne kryteria. Poniżej wymieniamy więc elementy, które uważamy za kluczowe dla komfortowej i bezpiecznej jazdy w każdym terenie.
    • Amortyzacja – choć lata temu pasjonaci górskich ścieżek radzili sobie bez nich, to dzisiejszy rower do jazdy po górach musi obowiązkowo posiadać co najmniej 1 amortyzator (przedni). Razem z drugim (tak zwanym damperem) tworzą rower full-suspension, czyli konstrukcję z pełną amortyzacją ramy. Amortyzatory mogą być wyposażone w tradycyjną sprężynę lub sprężynę pneumatyczną. Zakres skoku amortyzatora przedniego dla rowerów XC to około 80–100. Sprzęt o głębszym skoku montuje się w rowerach zjazdowych i innych podtypach. Więcej na ich temat powiemy w dalszej części artykułu.
    • Opuszczana sztyca to obecnie standard w większości rowerów górskich. Jeśli rower nie jest wyposażony w nią fabrycznie, dobrze, by dawał szansę na samodzielny montaż. System umożliwia natychmiastowe opuszczenie siodełka niemal do samej ramy (za pomocą oddzielnej manetki na kierownicy). Daje to kolarzowi więcej swobody na podjeździe i umożliwia pracę na technicznych zjazdach.

Jazda-na-rowerze-gorskim
    • Lekka rama – górskie przygody to nie tylko sielankowe zjazdy i łagodne szutrowe serpentyny o niewielkim wzniesieniu. Nieodłącznym elementem kolarstwa górskiego jest żargonowy „wypych” oraz przenoszenie roweru przez największe przeszkody. W tym przypadku każdy gram ma znaczenie, a za zakup lekkiej konstrukcji będziemy sobie wdzięczni. Rama z włókna węglowego nie jest oczywiście niezbędna. Dzisiejsze konstrukcje aluminiowe potrafią osiągać bardzo zadowalające parametry. Dodatkowo często spotykamy w rowerach karbonowe sztyce lub widelce. Taki zabieg skutecznie ogranicza masę jednośladu.
    • Górski napęd jest podstawą udanej jazdy. Warto stawiać na sprawdzone grupy osprzętu (Shimano, Sram) przeznaczone do jazdy górskiej. Odpowiednio dobrane przerzutki i zakres przełożeń pozwolą na efektywne pokonywanie wzniesień oraz szybką jazdę, gdy teren staje się płaski. Popularne obecnie napędy pozbawione przedniej przerzutki są proste w serwisie, niepodatne na uszkodzenia oraz łatwe w obsłudze. Gorąco polecamy takie rozwiązania!

XC, trail, enduro – o co tu chodzi?

Należy zwrócić uwagę na liczbę dostępnych podtypów rowerów górskich. Każdy z nich jest bowiem przeznaczony zupełnie innej górskiej aktywności. Warto więc zdawać sobie sprawę z powagi dzielących je różnic i znać zastosowanie przynajmniej najważniejszych rodzajów konstrukcji.
    • Rower XC, czyli lekka konstrukcja do dyscypliny zwanej Cross Country. Rowery tego typu to obecnie najpopularniejsza grupa górskich jednośladów. Lekka konstrukcja mieści zazwyczaj wyłącznie przedni amortyzator. Cechuje się doskonałym prowadzeniem w lekkim i średnio technicznym terenie. To rowery szybkie na płaskich odcinkach, wydajne na podjazdach i dające mnóstwo radości podczas jazdy w dół.
    • MTB trail, dzielny ścieżkowiec – lekkie rowery przeznaczone do pokonywania technicznych zjazdów, single tracków i krętych górskich ścieżek. W przeważającej większości wyposażone w dwa amortyzatory. Minimalny skok amortyzatora to w tym przypadku 120 milimetrów.
    • Enduro i downhill dla poszukujących wrażeń. To bardzo specyficzna i niszowa kategoria rowerów górskich. Cechują się znaczną wagą, bardzo dużym skokiem amortyzatorów i geometrią przystosowaną do pokonywania technicznych, stromych i szybkich zjazdów. O ile rowery enduro umożliwiają ewentualne podjeżdżanie pod górę, to rowery downhillowe służą wyłącznie do zjeżdżania. Riderzy dostają się na szczyt za pomocą wyciągów dostępnych w bikeparkach lub wyciągów narciarskich.

Rower-Cube-gorski

Jaki rower do jazdy po górach – elektryczny czy tradycyjny?

Rower elektryczny do jazdy po górach to coraz częstszy widok na polski szlakach. Konstrukcje z pomocniczym zasilaniem elektrycznym zdobywają popularność zarówno wśród osób nastawionych na sportową jazdę, jak i cyklistów, którzy szukają efektywnego środka transportu.
Górski rower hybrydowy to doskonały sprzęt sportowy, który dzięki pomocy silnika może pokonać wzniesienia niedostępne dla większości kolarzy. Stanowi więc bardzo ciekawą alternatywę dla konstrukcji tradycyjnych. Nie można jednak powiedzieć, że tego typu jednoślady nie wymagają umiejętności i dobrej kondycji fizycznej. Odpowiednio wykorzystane pomogą jechać dalej i szybciej, dając użytkownikowi wysiłek podobny do jazdy na klasycznym rowerze.
Rowery elektryczne do jazdy po górach mogą przybierać formę lekkich rowerów XC, rowerów wyprawowo-górskich, jak i hybrydowych konstrukcji full-suspension na znacznie trudniejsze trasy.

Rower-gorski-Cube

Najlepsze rowery do górskich szlaków – ranking

W opracowanym przez nas rankingu zamieściliśmy propozycje rowerów, które spełniają wymienione przez nas kryteria. Zestawienie jest zróżnicowane, dzięki czemu każdy znajdzie taki model, jakiego potrzebuje.

ROWER CUBE 501300 AIM PRO

To wszechstronny hardtail wyposażony w przedni amortyzator o skoku 100 mm oraz hydrauliczne hamulce tarczowe. To właśnie ten ostatni punkt uważamy za najmocniejszą zaletę konstrukcji. Sprawdzi się zarówno w górach, w nizinnym lesie, jak i podczas miejskich przygód.

Rower-Cube-Aim-Pro

ROWER CUBE 525100 ACCESS WS

Przedstawiciel linii Cube Access, czyli rowerów skierowanych do kobiet. Odpowiednio obniżona górna rura ramy ułatwia wsiadanie i pozwala na lepszą pracę na trasie. 100-milimetrowy skok amortyzatora przedniego płynnie „wybiera” nierówności terenu. Hamulce tarczowe Tektro szybko zatrzymują rozpędzoną konstrukcję.

Rower-Cube-Acces-Ws

ROWER CUBE 436252 STEREO HYBRID 140 HPC ACTIONTEAM 625 KIOX

Najwyższa półka rowerów MTB. Wykonany z lekkiego włókna węglowego rower w typie all-mountain z silnikiem Bosch 4. generacji i pełnym zawieszeniem o skoku 140 mm! Modułowy system akumulatorów Cube zapewnia szybką wymianę, sprawne ładowanie i odpowiednie zabezpieczenie ogniwa w ramie. Opuszczana sztyca, hydrauliczne hamulce Shimano XT i ta sama grupa osprzętu napędu dopełniają idealną specyfikację.

Rower-Cube-Stereo-Hybrid-140-HPC-Actionteam-625

ROWER CUBE 536153 STEREO HYBRID 140 HPC SL 750 29

Rower o parametrach zbliżonych do poprzednika. Ramę z włókna węglowego zamieniono tu jednak na lekkie aluminium. Frameset wyposażony jest w wewnętrzne prowadzenie przewodów, co podnosi odporność na uszkodzenia. Najważniejszym punktem jest jednak akumulator 750 Wh. Większa pojemność to więcej frajdy i dłuższa jazda bez ładowania!

Rower-Cube-Stereo-Hybrid-140-HPC-sl

ROWER CUBE 534323 REACTION HYBRID SL 750 29 TRAPEZE

Świetna propozycja hybrydowego roweru do górskiej rekreacji. Trapezowa rama ułatwia wsiadanie i zsiadanie, co może przydać się w przypadku użytku miejskiego, gdy mamy na sobie „codzienne” ubrania. Silnik Bosch czwartej generacji oraz niezawodny osprzęt Shimano tworzą w tym przypadku bardzo zgrany zespół.

Rower-Cube-Reaction-Hybrid-sl-750-trapeze

Eksploruj górskie szlaki i nie zapominaj o najważniejszym

Pamiętaj, że rower do jazdy po górach to ważny, jednak niejedyny element wyposażenia. W środowisku rowerowym jazda bez kasku jest bardzo nieodpowiedzialna, a ochrona głowy powinna być najważniejsza! O ile podczas uprawiania turystyki górskiej wystarczający będzie tradycyjny kask z daszkiem przeciwsłonecznym i dobrej jakoś okulary rowerowe, to do dyscyplin o większym ryzyku zdecydowanie polecamy kaski typu full-face, chroniące nie tylko głowę, ale także szczękę i resztę twarzy. Dobrym przykładem jest CUBE 16111 STATUS X 100. Zestaw warto uzupełnić o ochraniacze na łokcie.
Nie zapomnij o oświetleniudzwonku (wymaganym przez polskie prawo) i wielofunkcyjnym multitoolu, który pewnie nie raz uratuje wycieczkę!

Kask-Cube-Status

Brak komentarzy

Napisz komentarz

Niedziela Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek Sobota Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień Październik Listopad Grudzień

Zarejestruj nowe konto

Posiadasz już konto?
Zaloguj się lub zresetuj hasło